Krzem – jak uzupełniać, aby nie odczuć jego niedoboru

Jednym z najważniejszych pierwiastków w diecie każdego człowieka jest krzem. Nie jest on łatwo przyswajalny przez organizm, dlatego też bardzo ważne jest, aby odpowiednio go spożywać.

Jakie są zadania krzemu i jak objawia się jego niedobór?

Pierwiastek ten ma za zadanie uchronić przed stanami zapalnymi w jamie ustnej i dziąseł i zapobiega próchnicy. Dodatkowo uszczelnia on naczynia krwionośne, przez co zapobiega też podskórnym wylewom krwi. Wspomaga on wzrok oraz dzięki niemu można cieszyć się pięknymi i lśniącymi włosami. Dużą rolę odgrywa, jeśli chodzi o stan skóry, dzięki niemu jest o wiele elastyczniejsza.

W przypadku niedoborów tego minerału mogą pojawiać się przykładowo następujące objawy:

  • “pajączki” na skórze;
  • zaczerwienienia skóry;
  • hemoroidy;
  • obniżenie samopoczucia;
  • trudno gojące się rany;
  • trądzik.

Jak uzupełnić krzem?

Aby uzupełnić krzem, należy do swojej diety włączyć rośliny i produkty w których się on znajduje. Pierwiastek ten głównie znajduje się w ziołach. Można go znaleźć między innymi w takich ziołach jak: podbiał, pokrzywa, skrzyp polny, rdest oraz podziewnik. Można też używać wody krzemowej. Ma ona właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe. Źródła krzemu możemy też znaleźć w rybach morskich, wodorostach, algach oraz owocach morza. Występuje on również w niektórych warzywach i owocach. Należy jednak pamiętać, że aby podnieść ilość krzemu w organizmie, należy jeść je ze skórką. Głównie występuje on w warzywach strączkowych takich jak na przykład fasolka szparagowa, ale można też go znaleźć w ziemniakach, skórce ogórka, chrzanie, natce pietruszki oraz kukurydzy. Bardzo cennym źródłem krzemu są też suszone owoce. Najprostszym sposobem na uzupełnienie krzemu jest też picie wody mineralnej. Jest on zawarty w wielu wodach znajdujących się na naszym rynku.